Business School

Arbejdstid

Politik om arbejdstid på AAU Business School

Godkendt i SAMiU den 27. februar 2023

Denne politik tager udgangspunkt i Universitetets overordnede politik om fleksibel arbejdstid (”Politik om fleksibel arbejdstid for administrativt og teknisk personale på Aalborg Universitet”). Politikken gælder for TAP og VIP- ansatte (dog ikke DVIP og studentermedhjælpere).

Fleksibel arbejdstid, hjemmearbejde og tilstedeværelse på AAU Business School

Fleksible arbejdstider er en bred betegnelse for medarbejdernes mulighed for at tilrettelægge arbejdstiden på andre måder end fast arbejdstid og kædes ofte sammen med begreberne Fikstid og Flekstid, hvor fikstid dækker over det tidsrum, medarbejderen forventes at være på arbejde, mens flekstid dækker over den resterende arbejdstid, som medarbejderen efter aftale selv kan planlægge afviklingen af.

Hjemmearbejde kædes ofte sammen med hjemmearbejdspladser. På SSH er det blevet præciseret i FSU, at der formelt ikke bliver etableret hjemmearbejdspladser, så hjemmearbejde skal således forstås som medarbejderens mulighed for at arbejde hjemmefra.

Tilstedeværelse dækker over den tid, medarbejderen rent fysisk er til stede på instituttet, og er således en mere snæver definition end tilgængelighed, der også kan dække over, at man er tilgængelig på eksempelvis e-mail og telefon, selvom man ikke er fysisk til stede på instituttet.

I universitetets ”Adfærdskodeks for ansatte – hvad er god praksis på universitetet” står der, at:

”Fagligt samarbejde og deltagelse i sociale aktiviteter går hånd i hånd med god kollegialitet og som oftest også med egen trivsel. Derfor bør man engagere sig i arbejdsfællesskabet. Dette kræver hyppig tilstedeværelse og åbenhed om de aktiviteter, man er engageret i og hvor man opholder sig.”

Medarbejdere på AAU Business School forventes at være til stede på instituttet størstedelen af deres arbejdstid, svarende til i gennemsnit tre dage om ugen. Kravet om tilstedeværelse skal ses i bestræbelserne på at opbygge og vedligeholde stærke faglige miljøer og tværgående arbejdsfællesskaber.

For VIP-ansatte:

De dage, hvor man af forskellige grunde ikke er fysisk til stede på instituttet, det være sig til møder, konferencer og lignende informerer man nærmeste kolleger samt sørger for at holde sin Outlook kalender opdateret. jf. universitetets officielle kalenderpolitik, samt opsætter en seddel ved ens kontor så øvrige kolleger kan se, hvornår man forventes at være tilbage.
Længerevarende fravær i forbindelse med konferencer, udlandsophold m.v. aftales i udgangspunktet altid med staff mangeren.

For TAP-ansatte henvises til aftale for fleksibel arbejdstid og tilstedeværelse.


Fleksibel arbejdstid

For TAP-ansatte er der i HSU givet mulighed for at indgå lokalaftaler om fleksibel arbejdstid. På AAU Business School er der indgået en sådan lokalaftale om fleksibel arbejdstid


Hjemmearbejde

VIP-ansatte kan enkelte dage eller i perioder have behov for at arbejde hjemmefra. Det kan eksempelvis dreje sig om opgaver, der kræver særlig koncentration, hvor der ikke kan opnås tilstrækkelig ro på arbejdspladsen, eller personlige forhold der gør, at hjemmearbejde kan være hensigtsmæssigt.

For TAP-ansatte gælder, at hjemmearbejde koordineres med teamet og nærmeste leder jfr. aftale om fleksibel arbejdstid og tilstedeværelse.


Pauser

Alle ansatte uanset ansættelsesgrad har ret til betalt frokostpause på op til en halv time.

Tjenestefri med løn

For ansatte på Aalborg Universitet gælder aftalen om fridage.

Derudover er der via tjenestemandslovgivningen og overenskomsterne ret til tjenestefri med løn i en række tilfælde.

Aalborg Universitet har centralt fastlagt retningslinjer vedr. særligt lægebesøg i arbejdstiden.

Der gives ikke fri med løn i tilfælde ud over de ovenfor nævnte. Hvis man har særlige behov, kan andet aftales med nærmeste leder.

Tjenestefri uden løn

På AAU Business School er det som udgangspunkt muligt at tage fri i forbindelse med en række begivenheder, som ikke er fastlagt via overenskomsterne ex. skole hjemsamtaler, alm. lægebesøg med egne børn etc. Fri vil i den forbindelse ske for den ansattes egen regning, forstået på den måde, at den ansatte erlægger arbejdstiden på et andet tidspunkt. For TAP kan eventuelt overskud på flekstidskontoen benyttes.

Gyldighed og opsigelse

Lokalaftalen er vedtaget den 27. februar 2023 med øjeblikkelig ikrafttrædelse. Opsigelsen følger Cirkulære om aftale om samarbejde og samarbejdsudvalg i statens virksomheder og institutioner, hvor hver af parterne kan opsige fastlagte retningslinjer med 3 måneders varsel. Inden opsigelsen skal SAMiU forsøge at ændre de hidtidige retningslinjer på en måde, som er tilfredsstillende for samarbejdsudvalgets parter.